Assignment dan Malas

Semua orang ada sifat malas tapi sifat malas aku memang melampau - lampau.Kenapa?
Sebab aku ada 2 subjek and each ada 3 - so enam (1 tu sbb aku ambik lect tu jd supervisor tesis, so mcm xbuat lg)..
Tu sebab selalu sangat balik rumah, and then internet dh xdpt kt kolej, pastu maxis tetiba xbleh pkai kt Kolej then boleh then xboleh balik..

Berdasarkan apa yang aku belajar sem ni subjek Politik la..

Pembinaan Negara Bangsa..

Actually Malaysia ni pembinaan negara bangsa ataupun Nation State beza dengan negara lain yg ada satu kaum mcm Jepun Korea etc..Why? sebab dorg semua sewarna kulit, seagama dan sebagainya. Kat Malaysia ni plak ada pelbagai kaum, etnik agama apatah lagi.Jadi susah sebenarnya sebab dorg masih ada sifat perkauman..Percaya ke x? Aku x rasis langsung okay.Ini hanya sekadar pendapat aku dan berdasarkan pembacaan buku - buku ilmu..Maka PM pun tubuhkan 1Malaysia yang mcm satu modal/modul kearah pembentukan negara bangsa.
Yela, kalau kita tanya orang Indonesia biasanya even kalau dorg Cina dsb, dorg tetap gelar dorg org Indonesia tapi kalau kita Malaysian tapi still dibahagikan kepada kaum2..
That's why susahnya kita nak bina negara bangsa sebab semangat perkauman masih tebal.Tapi kira okay bagi aku sebab macam istimewanya Malaysia sebab masih kekalkan kaum2 yang ada bukan asimilasikan semua macam negara - negara lain..
Ha lagi satu aku kena buat assignment kritis buku Benedict Anderson..Malas tu tebal..
Then pasal pluralism and primordialisme..

Subjek industri pula kteorg dpt artikel (grup ak) Industrial Society and It's Future..Masa baca aku fikir orang yang tulis ni berfikiran negatif, mcm komunis je..Then, tgk2 die dlm penjara sebab bunuh orang.Pandai tapi tula terlalu pandai pun xelok gak..Kena plak penjara seumur hidup kalau xsilap ak since 1998..Well artikel tu pasal modern society yang terlalu bergantung kepada technology till tak ad kuasa sendiri, manusia tak berkuasa penuh kerana perlu bergantung kepada orang lain untuk hidup..
Lagi, pasal kesan proses perindustrian.Aku ingat nak buat pasal pendidikan tapi pasal integriti pun okay gak kan???
Tesis? Aku fikir macam okay je kalau buat pasal green tech tapi fikir2 kalau buat pasal culture preferences in buying things pn okay gak....

p/s: g library buat apa ntah..Eh ni pasal ada kwn sek ren ak ajak ak g mines BBW ni?Pe cer ni
Hurm cte Producer tu tayang Jumaat Sabtu rupanya.Patutlah payah benor nk kuar kt tv..can't wait!!

Comments

Popular Posts