Benda yang aku benci kt dunia ni tapi orang lain buat juga….





Hai hai hai selamat sejahtera and apa khabar semua?he3 semalam dah post hari ni pun nak post lagi.So hari ni saya akan tulis dalam bahasa Malaysia la.So hari ni nak tulis pasal benda yang aku paling benci la kan..ha sekejap aku sekajap saya dh kenapa ni?Okay tak apa janji aku sendiri faham.Bukannya ada orang yang baca pun kan? Kalau ad sila la komen (memang tak de la aida perasan)
Topik hari ni pasal benda yang aku benci tapi orang sekeliling aku suka sangat buat.Aku rasa benda tu sangat tak elok okay sebenarnya tapi dorang suka juga nak buat


1)      Sapu sampah pastu tinggalkan kt luar pintu..
·         Ha macam mana yea orang macam ni?Aku ni duduk dalam bilik yang sorang2.Hari hari juga lah ak menyapu.Sebab kita rasa (okay maybe aku sorg je rasa) gembira bila suasana bersih dan suci.Cewah ayat seri murni gitu,Nampak bersih senang kalau solat nanti.Xd la kotor ke apa ke.Ni budak2 depan bilik aku sekitar area2 ni kalau sapu sampah hari2 (maybe dorg sibuk- bersangka baik) xd la banyak sgt sampah sarap y dorg hasilkan yang mostly rambut dgn habuk2 biasa.Tapi ni seminggu sekali (or mayb longer than that) sapu sampa. Then, sampah tu yang temasuk habuk2 kecil serta rambut, sapu letak kat luar pintu.aku memang geram gila dengan perempuan pemalas cmni.Aku pn sapu smpah gak.Tak ad pengaut sampah pakai la surat khabar ke.Xd surat khabar?Korbankanlah kertas A4 y lelama tu.Nanti esok lusa pakai la balik.Jangan la buang tiap2 kali habis menyapu.Masalahnya sampah tu ak terus ad kt lorong bjalan tu.Lama2 ko masuk keluar bilik either masuk dalam bilik ko balik atau masuk bilik orang lain tmasuk bilik ak yang kt depan ko.Nasib la budak sebelah bilik aku ni rajin balik.So, xd la dia buat smpah n sapu kt luar..So budak y sapu sampah ke luar bilik die (bdk bilik sebelah dia pn sama masalahnya) xd makna la ak nak 1 bilik dengan ko sem depan.Rela duduk bilik sorg2 dari duduk dengan orang yg pengotor mcm roommate adik ak..

2)      The second pengotor..
·         Ni pengotor yang dalam tandas..Ha sebenarnya ini memang geli.Kenapa aku cakap mcm tu plak?Cuba korang image , dekat rumah korang basuh pinggan mangkuk y korang guna utk makan dalam mesin basuh? Xd la kt sini dorg basuh pinggan dalam mesin basuh.But, tu just mcm bandingan jela.Sebab kt sini ad sinki guna utk basuh baju tp dorg basuh pinggan megi dengan kuah2 siap tinggal mee dalam tu.basuh bersih2 pn ak tetap geli..Same goes to sinki gosok gigi.Dorang buang air milo ke hapa ntah.Then, air dalam sinki tu tkumpul, jadi baki2 coklat tu ad tepi sinki.Geli sangat2..Dulu ak bersihkan la tp skang malas dh.Dorg sendiri pun selfish..Xd maknanya ak nk bersihkan..

3)      Buka lagu kuat2 dalam bilik pastu jemput kawan dtg gossip ramai2 mcm budak time diploma.

·         Ini ayat patut kasi sentap sikit utk org bilik dakat dengan toilet.Aku rasa semua orang tahu kegunaan earphone iaitu supaya ko boleh dengar lagu ke radio ke ckp kt henpon endiri dengar xyah bagi org lain dengar sekali lagi yanh ko minat.The problem is, budak ni suka sangat nak share semua benda yang dia dengar dengan kteorg.Hatta buka radio, dengar lagu feveret die semua aku especially kena dengar.Sampaikan time ak nak solat zohor pn dalam lepas waktu azan sbb kelas ak kul 2, mesti dia buka lagu Secondhand Serenade It’s not over.Mang aik aku suka gak lag utu tapi xd la sampai dengar kuat2 pastu ulang sepuluh 18 kali.Benci ak wei..Kalau study mlm2 lagi hina kalau die buka radio.Dengar sendiri sudah..

·         Memandangkan budak bilik dekat toilet tu sebelah die tu geng gak, so selalu la dorg ajak geng2 lain datang.Selalu malam kalau dorg bkumpul dalam bilik, sur buka pintu sb bilik kteorg kecil dan busuk (bilik dorg la)..Pastu borak kuat2 ngumpat gossip tu ak xkesah la.Tapi bising macam budak2 zaman diploma dulu.Wei adik2 semua, sekarang korang dh budak Master kot.Sila la berubah.Ak nk study pn terganggu dengan gelak ketawa korg semua yang menyakitkan hati..

4)      Follow the law and rules
·         Kolej ak sekarang ad buat spot check and inspection bagi semua pelajar follow la rules kolej.Ak memang org yang suka follow rules (pfftt)..Tapi bagi ak masak dalam bilik is so not cool girl.Knape?Sbb rice cooker tu xsesuai guna dlm bilik yang voltan elektrik sikit mcm kolej ni.Nanti litar pintas segala siapa nak tnggung?But, lecturer ak ckp tunggulah nanti awak xd duit..Doa2 la ak selalu mampu utk makan.Xyah masak dlm bilik sebab sure ad rasa takut2 dan sangsi kepada setiap inspection yg ad kt kolej.Lagi pun mknn bukannya mahal kt sini.Aku pun makan sekali sehari je..ha3

5)      Ambil makanan ingatlah orang kampong
·         Kes ni terjadi la baru2 ni.Orang makan makanan yang ada then bila org lain yg keluar tadi balik, tengok mknn tinggal sikit.Kesian dorg.Maksud ak makan biarlah beragak.Tengok orang lain dapat ke tidak.Ak ni hidup dalam keluarga yang semua kena beri sama rata.Kalau ad 4 biji, bahagi adil2 dgn 8 org.Biar semua rasa.Kes mcm ni mengingatkan ak kepada group gathering ak 2012 kt Skytrek.Ak sumpah dorg memeang kejam sebab dorg lupa aku xmkn lagi kek SR tu then bagi ak baki mknn je.Memang la sumpah ak mls join grup bodo tu lagi.Ckp je group uniform, tapi kebjikan langsung xde.Dah la ak bayar..Shit..So smpai sekarang dendam masih membara..Lantak korg la cmner..he3

6)      And lastly , respect the elder
·         Ini wide range of respect.Tapi yang ak nk tekankan dekat sini, pasal bagi org tua seat dalam train sbb ak ni dh kena naik train je skang.Kadang2 ak perasan org muda pnm alas nk bagi seat kt makcik2 yg dh tua ni.Kesian dorg berdiri lama2.Orang lain buat hal masing2 je.benci ak tengok dorg ni.Walhal bukannya mati pn bagi makcik tu duduk.Kalau mak korg sure korg sedih..Tengok la  nanti korg dh tua.What goes around comes around..

p/s: sadly today my Mak sister (mak long) passed away today..Al-Fatihah..



Comments

Popular Posts