Dosa Pahala

 Tadi masa aku bukak Oh Artis (eh2 aida bce oh artsi) ..Of course sy nk tahu jga pasal artis Malaysia.okay finee kalau korea aje mesti nak bka  epop eh allkpop..Memang pun kan?Kan? Time kelas tadi I terbaca la pasal Malek Noor...Who Malik Noor? Eh xkenal tu kre lahir bukan hjg thn 1980-an merangkap lahir pada tahun ular.Eh2 silap plak..Bukan2 tapi lahir pada 9atau dh mbesar ) pada tahun 90-an...

   Pasal die baru insaf sbb xpnh solat for almost of his life..Okay sape2 nk tahu g la blog Oh Artis okay..Xnak komen lebih2..Okay berbalik kepada isu solat aje (oh kalu nk masukkan sekali isu puasa dan lain2 ibadah tu g la kt iLuV Islam okay!)..Tapi sekarang die dh insaf...Okay back to the topic..


    Selalu orang ckp kalu terlajak tidur terlepas subuh, either xqada langsung or qada lepas zohor (yelah sbb dh masuk waktu haram katanya).Aku pun dulu mmg takut betul kalu terlajak subuh.Yela masa awal2 pandai solat or b4 g sek (sbb ak sek asrama kne la solat jemaah..he3) ak mmg bangun seawal 4.30 pagi..Kalu kt rumah plak, kre 7.40 dh kre lambat la tu.Kadang2 xtahu boleh ganti solat subuh sbb bajet Allah ampunkan dgn alasan 'Tertidur' Astagfirullah Alazim...Wei insaf aku kejap..Ni masa kecik2 la ni..(ha3 salahkan umur plak)..Pastu ad la ustazah dan kawan aku yang cakap bunyi nya begini


      "Selambat mana pun korg bangun untuk solat Subuh (tapi jgn la sengaje plak lewat2 nk bangun kul 10 baru solat subuh, ak lempang karang) cth kul 10, terus solat, jgn lengah2 nak mandi dulu la (kecuali la korg terkencing ke dlm seluar kan?) terus berlari g toilet amik wuduk n solat.Dulu ak rse mcm pelik plak , tapi dh buat rse okay je.Pastu dh xnak solat lewat sbb org pandak pelik aje kan..Pastu kalu boleh jgn lengah2 lah time nk solat.Subuh masuk 6.10 solat 7.10.Memang la boleh kalu nk mandi dulu, tapi jgn lah smpai nk kul 7 lebih tu..Pastu nk baring2 lg.Hai kalu sedar balasan melambat2kan solat, xde mananye semua orang nk bermalas2an before solat..


     Ada lagi yang aku baca, mengenai waktu haram solat kan.Contoh , waktu matahari tegak kt kepala means dh tengahari dan senja dah nk maghrib..Kalu korg lmbt solat sbb etc tertidur sbb xd org kejutkan korg mmg boleh la solat subuh time korg bangun tu.Kalu bangun kul12 ke, terus lari2 solat.ha2 takut xsmpt solat terus KO nk jawab pe kt kubur?ha3


    Okay berbalik kepada main topik kte, Balasan kepada mereka yang melambat2 kan solat .he3 aku pun buat tapi contoh solat maghrib kul 7.55 pastu terus duduk kt sejadah smbil bce yasin ke (maaf ye ini bukan nk gebang kt orang ramai plak)..Sila baca yea


Kisah Benar – Ular Hitam Membelit Jenazah
07/03/2010 at 2:20 am · Dikirim dalam Kisah & Tauladan, Kisah Benar
Bismillah. Suatu cerita yang telah berlaku beberapa tahun dulu di Makkah …Kisah Benar … kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini. Kisah yang anda baca ini bukannya datang dari majalah Mastika atau majalah2 tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa’raya, Makkah.
Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumur 40an telah meninggal dunia. Mereka telah mengusung jenazah beliau untuk dikebumikan di tanah perkuburan Al Ma’ala yakni lebih kurang 2 kilometer dari Masjidil Haram selepas solat zuhur. Apabila sampai sahaja di tanah perkuburan tersebut, alangkah terperanjatnya mereka bila mendapati seekor ular yang berwarna Hitam sebesar paha bersisik tebal telah berada di dalam liang lahat (dalam kubur tersebut). Subhanallah … keadaan ular tersebut amat menggerunkan. Mereka pun terus berlalu dari situ dan membawa jenazah wanita tersebut ke tanah perkuburan yang lain yakni di tanah perkuburan Sa’raya lebih kurang setengah jam memandu dari situ (8 km jauhnya). Apabila mereka sampai di tanah perkuburan tersebut, rupa-rupanya Ular Hitam yang sama juga telah menunggu jenazah wanita yang ingin dikebumikan di situ. Allahuakbar … mereka mengambil keputusan untuk memindahkan serta mengangkat ular tersebut danmeletakkannya di luar yakni berjauhan sedikit dari kawasan tersebut dan mengkebumikan jenazah wanita itu (yang peliknya Ular Hitam itu tidak melakukan apa-apa apabila disentuh oleh mereka).
Selepas sahaja mereka mengkebumikan mayat wanita itu, tiba-tiba Ular Hitam yang diletakkan berjauhan dari situ terus datang menjalar dengan pantas dan masuk meluru ke dalam kubur wanita itu. MasyaAllah (seperti menjunam kedalam swimming pool dari atas – keadaan sewaktu ular itu masuk ke dalam kubur). Dalam beberapa seketika mereka mendengar bunyi seperti dahan-dahan pokok yang dipatah-patahkan dan apabila mereka melihat ke dalam kubur wanita tersebut, alangkah terperanjatnya kerana Ular Hitam tersebut sedang membelit jenazah wanita itu serta mematah-matahkan tulang jenazah itu … Subhanallah. Ada beberapa orang yang berada di persekitaran kubur itu turut pengsan melihat kejadian itu. Selepas diselidiki kenapa perkara tersebut boleh terjadi, rupa-rupanya sewaktu hayatnya, wanita tersebut suka melewat-lewatkan solatnya.
Marilah kita ambil iktibar dan pedoman daripada kejadian ini. Semoga Allah swt kuatkan iman kita dalam mendirikan solat 5 waktu daripada gangguan syaitan dan iblis insya Allah. Ini baru siksaan di dunia akibat melewatkan solat….Bagaimana kalau tak solat langsung?"

Okay fine itu balasan sbb lambat solat.Kalu dh pukul 8 pun still kt bilik or depan laptop (ha3 ckp orang..) sungguh liat nk gerak ambil wuduk semua..Okay ni balasan kalau tak solat langsung atau tinggal kan solat tanpa qada..


a) Solat SubuhBarang siapa yang meninggalkan solat subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun.
b) Solat Zuhur: Barang siapa yang meninggalkan Solat zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam
c) Solat Asar: Barang siapa yang meninggalkan Solat Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka'abah (Rumah Allah)
d) Solat Maghrib: Barang siapa yang meninggalkan Solat Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan.
e) Solat Isya': Barang siapa yang meninggalkan Solat Isya' nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.

Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a beliau mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda:”Orang yang luput solat Asarnya samalah ertinya dia telah kehilangan keluarga dan harta kekayaannya.”

Aku bce pun cuak nyer dengar..Pasni nk solat lambat2 pun pk 2x.Baik solat awal sbb bak kte tazkirah dari kawan ak 

    "Semua solat tunaikanlah seberapa segera yang boleh.Mne la tahu solat asar masuk kul 4.45ptg, pastu kul 6 kte nk solat tbe2 peot dah dosa sbb awal2 tadi mse belum peot xnak solat.Pastu kalu (cth la) Maghrib masuk kul 7.30ptg, kte nk solat kul 8.00 jap lg tbe2 je saket dada or xpun jatuh kt toilet ke, masuk ICu 


pastu terus KO, pe nk jwb bila kne soal t?Mmg la boleh (boleh ke?) jwb dh ajal .Tapi kalu kte nk solat awal time tu KO dpt jgk pahala...


   Okay , kesimpulannya mari la kte sme2 solat awal, berkat wei.Solat jangan tak solat..


Referring article from http://hazwanihamzah-myblog.blogspot.com
                                 http://sitik.wordpress.com/2010/10/31/balasan-melewat-lewatkan-solat-kisah-benar/

Comments

Popular Posts